Chirunning: ontspannen en blessurevrij hardlopen

Hardlopen leren we als peuter. Volkomen onbevangen en onbewust laat een klein kind zich naar voren vallen en als het goed gaat zet het de ene voet voor de ander. Meestal gaat dat niet direct goed. Het kind valt, staat op en probeert het opnieuw. Net zo lang totdat het voelt hoe het ritme en de coördinatie werkt: vallen, voet neer zetten en weer vallen. Dan loopt het volgens de principes van Chirunning.

Naar mate wij ouder worden gaan we minder bewegen of anders bewegen of helemaal stilzitten. We verliezen daarmee onze eerder geleerde basis. Met een workshop Chi-running ga je eigenlijk op herhaling. Chirunners maken gebruik van de zwaartekracht. Door licht voorover te hellen in een mooie rechte houding bootsen we de valbeweging uit onze jeugd na. Door gebruik te maken van onze kernspieren in de onderbuik
en ons mooi gestapelde geraamte (kolom) kan de rest van ons lijf energiezuinig ontspannen. De energiebesparing wordt nog vergroot doordat onze voeten onder ons lijf landen en naar achteren meebewegen met de kracht van de weg. Het ritme waarmee onze voeten landen wordt ondersteund door tempo waarmee we onze armen ontspannen in de schouders meebewegen.
Chirunners bewegen soepel, ontspannen en gracieus.

Met Chirunning aan het werk
Verbetering van looptechniek komt niet zo maar aanwaaien; dat kost instructie, oefening en nog eens oefening. De basis kun je leren in een workshop van één dag of een driedaagse cursus van drie dagdelen. Daarna volgt een periode van uitproberen, slijpen en verbeteren. Wij dragen de oefeningen aan die je dagelijks, zelfs tijdens het werk, kan doen. Het is aan te raden regelmatig, b.v. tweewekelijks een onderhoudsgroep bij te wonen. Samen trainen, resultaten bekijken en verbeteren werkt het beste. Chi-runners nemen er de tijd voor. Eerst werken aan de techniek, daarna aan uithoudingsvermogen en pas daarna aan de snelheid. Elke workshop wordt afgesloten met een individuele videopname. De bespreking daarvan levert je enkele trainingsadviezen die je mee naar huis neemt.

Chirunning is de basis van bewegingsprogramma. Voor hardlopen en wandelen. Individueel of in groepen. Of als  onderliggende techniek voor loopgroep in bedrijf . Bijvoorbeeld  als onderdeel van het bewegingsprogramma of als voorbereiding voor deelname aan een businessloop, een leuke bedrijfsactiviteit voor lopers en supporters en mooie bedrijfsreclame.

Praktisch

De eerstvolgende basiscursussen zijn op  19 januari en 16 februari 2019. van 9.30 tot 16.30 uur.  We trainen in principe in de Waterleidingduinen nabij De Zilk (ZH), soms starten we gezien de weersomstandigheden in een sportzaal in De Zilk.
De kosten bedragen € 115 incl. koffie en thee.
Voor de wekelijkse  Onderhoudsgroep  van 1 uur koop je een  strippenkaart 10 lessen €90,-

Heb je interesse in een workshop of een uitgebreider bewegingsprogramma?
Voor meer informatie, bewegingsprogramma’s op maat of een individuele workshop neem je contact op met André Woutersen 06 46511373, awoutersen@gmail.com.
Meer informatie over Chirunning op Chirunning Nederland.