ChiRunning: ontspannen en blessurevrij hardlopen

Hardlopen leren we als peuter. Volkomen onbevangen en onbewust laat een klein kind zich naar voren vallen, de ene voet voor de ander. Meestal gaat dat niet direct goed. Het kind valt, staat op en probeert het opnieuw. Net zo lang totdat het voelt hoe het ritme en de coördinatie werkt: vallen, voet neer zetten en weer vallen. Dan loopt het volgens de principes van ChiRunning.

Naar mate wij ouder worden gaan we minder bewegen of anders bewegen of helemaal stilzitten. We verliezen daarmee onze eerder geleerde basis. Met een workshop Chi-running ga je eigenlijk op herhaling.

Uitlijning en zwaartekracht
ChiRunners maken gebruik van de zwaartekracht. Door licht voorover te hellen in een mooie rechte houding bootsen we de valbeweging uit onze jeugd na. Door gebruik te maken van onze kernspieren in de onderbuik
en ons mooi gestapelde geraamte (kolom) kan de rest van ons lijf energiezuinig ontspannen. We sparen nog meer energie doordat onze voeten onder ons lijf landen en naar achteren meebewegen met de kracht van de weg. Het cadans waarmee onze voeten landen wordt ondersteund  door het ritme waarmee we onze armen ontspannen meebewegen. ChiRunners bewegen soepel, ontspannen en gracieus.

Met ChiRunning aan het werk
Verbetering van looptechniek komt niet zo maar aanwaaien; dat kost instructie, oefening en nog eens oefening. De basis leer je in een workshop verdeeld over één, twee of drie dagen. Daarna volgt een periode van uitproberen, slijpen en verbeteren. Wij dragen de oefeningen aan die je dagelijks, zelfs tijdens het werk, kan doen. Het is aan te raden regelmatig, b.v. tweewekelijks met een onderhoudsgroep te trainen. Samen oefenen, resultaten bekijken en verbeteren werkt het beste. ChiRunners nemen er de tijd voor. Eerst werken aan de techniek, daarna aan uithoudingsvermogen. De snelheid komt daarna als vanzelf.
Elke workshop wordt afgesloten met een individuele video-opname.  Samen analyserend zie waar  je aan kan gaan werken.

Bewegingsprogramma
ChiRunning is de basis van een bewegingsprogramma. Voor hardlopen en wandelen. Individueel of in groepen. Of als  onderliggende techniek voor loopgroep in bedrijf . Bijvoorbeeld  als onderdeel van het bewegingsprogramma of als voorbereiding voor deelname aan een businessloop, een leuke bedrijfsactiviteit voor lopers en supporters en mooie bedrijfsreclame.

Praktisch
De eerstvolgende basiscursus  is er op het moment dat jij belt en wij een afspraak maken voor jou alleen of met een groepje van max. 6 deelnemers .  We trainen in principe in de Waterleidingduinen nabij De Zilk (ZH). Soms starten we gezien de weersomstandigheden in een sportzaal in De Zilk.
De kosten bedragen € 115 incl. koffie en thee.
Voor de wekelijkse  Onderhoudsgroep  van 1 uur koop je een  strippenkaart 10 lessen €90,-

Voor meer informatie, bewegingsprogramma’s op maat of een individuele workshop neem je contact op met André Woutersen 06 46511373, awoutersen@gmail.com.
Meer informatie over Chirunning op Chirunning Nederland.