Begin bij de basis van CHI>Running 

Doe de eerste stap naar een betere looptechniek. Leer  ontspannen en efficiënter lopen zonder onnodige blessures. In deze workshop maak je kennis met de achtergrond van CHI>Running en oefen je de basistechnieken. Door regelmatig en aandachtig te oefenen verbeter je stap voor stap je techniek . Het onderliggende principe is leren luisteren naar je lijf. Ik sluit af met een individuele video en een gezamenlijke  analyse. Dus oefentips mee naar huis. Het aantal deelnemers is beperkt tot 6 á 7;  maximale aandacht voor iedereen.
De workshop wordt in principe buiten gegeven in de mooie Waterleidingduinen nabij de Zilk (ZH). In geval van erg slecht weer wijken we deels uit naar een sportzaal.
De eerstvolgende basis-workshop is op 16 maart. Daarna op  14 april en 19 mei. Voor meer informatie FB Zephyr Movement of hier
Bellen kan ook 06 46511373.

Tai Chi als basis

In de afgelopen 10 weken deed ik de beginnerscursus Tai Chi bij Tai Chi Chuan Haarlem. Ik was benieuwd naar de bewegingsleer die zo veel betekent voor  ChiRunning/Walking. Ik zocht  met name naar de ontspanning, lenigheid, focus en balans. De cursus voldeed aan meer dan mijn verwachting.  Spierpijn en vermoeidheid had ik eigenlijk niet verwacht. Zo soepel en lenig was ik dus niet.
De cursus alleen was natuurlijk niet voldoende. Net als Chirunning vraagt ook TaiChi  oefening, tijd en geduld. Elke week twee uur les. Heb me ingeschreven voor het permanent lidmaatschap!

Afbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon, bruiloft, boom, buiten en natuur

Hoe je een groei mindset kunt bouwen

Ik ben een absolute fan van Trevor Ragan. Train Ugly is zijn business. Iedereen kan (bijna) alles leren, mits je er in gelooft en hard wil werken om resultaat te bereiken.  Dat is zijn boodschap. Zijn overtuiging is gebaseerd op het werk van Carol Dweck, gerespecteerd groei mindset expert.

Trevor maakte deze mooie video waarin het zijn overtuiging nog eens uitlegt. Trevors groeimindset
Hij heeft volkomen gelijk: iedereen kan goed leren hardlopen. Mits je er in gelooft en bereid bent te leren en te trainen. Niet iedereen zal een Bold of Schippers worden want daar heb je meer voor nodig dan geloof en training. Maar iedereen kan het leren en Chirunning is daar de perfecte stap voor stap methode voor!

 

Netwerkwandeling: zó eenvoudig en effectief

Altijd verrast en tevreden zijn de deelnemers aan een netwerkwandeling. “Nooit gedacht hoe makkelijk het is om wandelend met iemand een gesprek aan te knopen.  Veel relaxter dan wanneer je in een kantoor onder de TL balk tegenover elkaar zit. Helemaal niet afgeleid door mede-wandelaars in de groep of wat het bos aan verrassingen heeft.” 

Met de eventmanager van de Broekriem, vrijwilligersorganisatie die mensen zonder baan ondersteunt,  organiseer ik weer een netwerkwandeling. Ditmaal in de bossen tussen Heemskerk en Castricum. Netwerken is zeg maar het nieuwe solliciteren als je weet dat 70% van de banen via netwerken vergeven wordt.
Maar er gebeurt natuurlijk veel meer. Wij sturen onze wandelaars op pad met een paar opdrachten. Daarmee gaan zij in duo’s op zoek naar welke doelen men najaagt en welke stap je daar concreet morgen in kan doen. Dat levert altijd boeiende en soms dramatische inzichten én acties op. Eyeopeners dus.
Het bevestigt onze overtuiging dat  een paar uur bewegen niet alleen rust brengt maar ook de ruimte om nieuwe ideeën en inzichten op te doen.

Het ligt voor de hand dat niet alleen werkt bij mensen zonder baan. Bedenk maar eens hoeveel aantrekkelijker het is voor uw team(s) om hun brainstorming of heidagen te vervangen met een paar stevige wandelingen met een opdracht! Neem contact met ons op en wij maken samen de inhoud en de route.

Reacties van deelnemers

Ik wil Frederique hartelijk bedanken voor de uitnodiging. Daarnaast op de natuurlijke manier zij dit event leidt. Heel prettig en ongedwongen. Daarnaast André voor zijn begeleiding in in de duinen en de oefeningen die we op krijgen om uit te voeren. Prima! Beide super dank!’

‘Heel verhelderend wat wandelen en vrij praten in je los maakt, ondanks dat het bij jezelf een gevoelige snaar kan raken.’

‘Bedankt voor de fijne wandeling in een hele mooie omgeving. Hele fijne, veilige sfeer.’

‘Hallo Frederique en André, van tevoren niet gedacht dat het zo inspirerend zou zijn en hoeveel het deed bij mensen. Dank voor jullie moeite en inzet, top!’

‘Was een hele prettige combinatie van beweging, natuur, inspireren en netwerken. Absoluut een aanbeveling voor anderen!’

Zuurstofwinst, minder adem halen is beter

Wij halen allemaal veel te veel adem! Dat is de boodschap van ZuurstofWinst het laatste boek van Marion Meesters, bekend van Chirunning Nederland,. Zij vertaalde een dik boekwerk van Patrick McKeown, The Oxygin Advantage, waarmee zijn door talloze onderzoeken gestaafde methode en oefeningen toegankelijk werden voor de gemiddelde Nederlandse sporter

Veel sporters lopen met open mond om te ademen. Dat is vreemd, zegt Meesters, want bijna alle dieren ademen ook bij grote snelheid door hun neus. Logisch, want je mond is om te eten en adem halen doe je door je neus. Uitgebreid staat het boek stil bij de voordelen van de neusademhaling (warmer, vochtiger, schoner is de lucht die je inademt). Maar het werkelijke geheim zit in twee andere processen.
Bij inademing komt de lucht  met daarin zuurstof in de longen waar het via de longblaasjes in het bloed komt. Samen met de zuurstof komt er ook koolzuur binnen. Juist dat koolzuur in het bloed zorgt voor een maximale zuurstof opname van het bloed naar de cellen van spieren en organen. Het is dus zaak om niet te veel in- maar vooral niet te veel koolzuur uit te ademen.

Om dat te leren staat het boek vol  eigenlijk eenvoudige oefeningen. Er is zelfs een oefening bij waarmee het effect van een hoogtestage bereikt kan worden. Gewoon voor thuis zonder de aan deze training verbonden hoge kosten. Ook hier geldt: less is more. Voor hen die de oefeningen liever onder begeleiding doen, geeft Marion Meesters ook trainingen.

 

Ga meer bewegen op het werk! 10 tips

De hele dag stilzitten is zo’n beetje slecht voor alles wat er in je lijf en hoofd gebeurt. In beweging komen is goed voor de bloedsomloop, de spieren, de spijsvertering en je hersens.
In beweging komen en toch blijven werken: hoe doe je dat?

  1. IJsbeer door jouw kamer terwijl de speech voor morgen hardop oefent
  2. Haal elk afgerond document direct op bij de printer op de volgende verdieping
  3. Wacht niet op haar maar ga de koffiejuffrouw tegemoet als ze nog een verdieping lager is
  4. Neem de trap in plaats van de lift
  5. Neem altijd de trap
  6. Ga tussen de middag een half uurtje wandelen met een leuke collega. Neem gewoon een paraplu mee
  7. Voer al jouw 1 op 1 gesprekken wandelend in het park voor de deur
  8. Stuur geen mails maar ga jouw collega de boodschap persoonlijk brengen
  9. Vraag een verstelbaar bureau en ga staand werken
  10. Kom op de fiets van huis of station en zoek een reismaatje

Zo eenvoudig is het.

Zie je dat je veel meer persoonlijk contact hebt met jouw collega’s? Probeer een week uit en ga voortaan fluitend naar huis.  

Meer weten? Loop mee met onze nature trail op 16 september en kom kennis maken!

Chirunning leren? Kwestie van kleine stapjes!

Chirunning leren is een langdurig proces. Beginner of aankomend instructeur: het is hard werken om in kleine stapjes beter te worden. Zo bezien is de manier waarop je de techniek van Chirunning traint een schoolvoorbeeld van deliberate practice zoals Anders Ericsson in zijn boek “Piek” heeft beschreven.

Nooit is in onderzoek bewezen dat mensen geboren worden met talenten. Vanuit die gedachte kun je dus alles leren. Alleen: het gaat niet vanzelf! Een dankbaar voorbeeld dat Ericsson hanteert is hoe een kind leert viool te spelen. Voordat er een virtuoos op het podium de tranen van zijn gemotiveerde ouders op de eerste rij doet vloeien zijn er minstens 10.000 uren keihard trainen aan vooraf gegaan.

Aan de manier van trainen van Ericsson, deliberate practice (DB) zijn wel wat voorwaarden verbonden. DB werkt alleen als er een gestandaardiseerde en bewezen methodiek aan ten grondslag ligt. Een trainingsmethode die opgedeeld wordt in kleine volgorderlijke leerstapjes. Kleine stapjes die eindeloos dagelijks getraind worden onder de aandachtige maar vooral uiterst deskundige leiding van een leraar die de leerling direct corrigeert en aanspoort opnieuw te beginnen. Alleen als de motivatie van zowel leerling als leraar maximaal en onvoorwaardelijk is, zal het proces uiteindelijk een topviolist opleveren. Er zijn maar weinig mensen zijn een dergelijke motivatie kunnen koppelen aan een enorme inspanning. Daarom zijn er maar weinig top-violisten en gelukkig veel meer prima muziekleraren!

Afgelopen weekend trainden wij ons in de CHIrunning techniek met een DB aanpak. Aan de hand van een gecertificeerd script werkten de aankomende instructeurs in twee dagen aan hun techniek én hun lesvaardigheden. Met directe feed-back tijdens de oefeningen om vervolgens kijkend naar de video’s om samen met de master-instructor te ontdekken op welke onderdelen er nog winst te behalen valt.
Maar twee dagen en 12 uur leverden naast een hele hoop kennis en plezier ook de gewenste kleine progressie op!

Chirunning leren doe je vooral voor je plezier. Oefenen voelt soms ongemakkelijk omdat je fouten maakt. Maar leren zonder fouten maken kan niet. Door veel te proberen zie en voel je vooruitgang. Voor ons niet het resultaat maar het proces het belangrijkst. Door kleine stapjes te maken voorkom je de blessures die hardlopers vaak lange tijd aan de kant houden. 

Wil je meer weten of trainingen en workshops? Stuur een mail naar andre@jaja-eyeopeners.nl of bel André 0646511373

Beweging en rust: burnout buiten de deur

Ik las een mooi artikel in Knack over hoe de Zweden door beweging en rust de burnout buiten de deur houden. Ze gaan op de koffie bij Kairos. Huh? Koffie bij Kairos? 
Ja, dat vraagt even wat uitleg.
Eerst de Zweedse koffie maar. Vaste prik in de dagindeling van de doorsnee Zweedse werknemer is ‘fika’, het moment van rust op de dag met taart en koffie. Neen, geen belerende uitspraken over de taart: het gaat om het moment van rust. Twee of drie keer per dag laten Zweden alles uit de handen vallen en nemen het moment om even te laten bezinken waar ze mee bezig zijn of waar het naar toe moet. Geen telefoon, geen babbel. Geen mail, geen klagende klant. Rust. Als er rust is komt er ruimte voor de mooiste ideeën.
Persoonlijk heb ik dat moment als ik starend naar de vlieg in de pisbak mijn koffie weer loos. Het principe blijft hetzelfde.
Kairos, de zoon van Chronos (vadertje van de lineaire tijd) was de gevleugelde god van het moment van bezinning en besef. Als je alert en snel genoeg was kon je hem bij zijn kuif vatten en daarmee de tijd stilzetten: een mega AHA moment of een vlaag van herkenning, goed voor een mooie glimlach van voldoening. Was je niet snel genoeg dat greep je mis: Kairos was met zijn kaalgeschoren hoofd een skin head avant la lettre.
Zou Kairos voor de verleiding van een cappuccino voor de Zweden een beetje gas teruggenomen hebben?

Rust nemen maakt ruimte in je hoofd voor reflectie. Door beweging en rust  te combineren, sla je twee vliegen in één klap. Uitproberen? Maak dan een afspraak met een kop koffie. Bel 0646511373 of stuur een mail naar jajaeyeopeners@gmail.com

Ik maak elke dag nieuwe progressie

Nadat ik kennis heb gemaakt met Carol Dweck’s ‘not yet’, Ericsson’s Piek en Teresa Amabile gaat er geen moment voorbij dat ik niet met groeimindset, kleine stapjes leren, motivatie en autonomie of deliberate practice bezig ben. Dat gaat samen met het plezier van het leren, het ongeloof over eigen onkunde en het ontdekken van de toepasbaarheid in de praktijk of moet ik zeggen het leven van alle dag. Elke dag nieuwe progressie.

Door oude prioriteiten los te laten ontstond er ruimte voor een nieuwe weg. Dat is zichzelf is al progressie: kiezen is een stap voorwaarts doen. Het eigen maken van nieuwe kennis gaat samen met nieuwe mensen en nieuwe connecties. Er gaat als het ware een gordijn open waarbij naarmate het licht sterker wordt er meer en meer diepte in het nieuwe plaatje verschijnt.  Er is niet alleen groei in de breedte op de voorgrond maar daarachter worden nieuwe lagen zichtbaar. Het is boeiend in dat beeld mijn eigen focus zichtbaar te houden. Ik schrijf daarom het verhaal van de laatste zes maanden van 2016.

Groeien is kiezen 

Ik nam een besluit: geen sollicitaties meer, wel netwerken. Geen personeel, wel samenwerken. Niet stilstaan maar doorleren, ontwikkelen. Doen waar ik plezier in heb en voldoening van krijg. Genoeg verdienen om van te leven. Wel doorwerken zo lang het boeit en voldoening geeft.
Ik had bedacht: Ik ga mensen coachen om beter te worden in hun werk. Maar: dat doet iedereen. Dus: een USP is nodig . Ik combineer  dat met hardlopen! Leren hardlopen en toch blessurevrij blijven kan alleen door oefenen in kleine stapjes. Ik voeg de methode CHI-running toe aan mij instrumenten. Een gecertificeerde stap-voor-stap-methode hardlopen of wandelen. Wel progressie maar niet te veel in een keer en voortdurend oefenen. Elke houding en beweging moet eigen gemaakt worden.
CHI vraagt bodysensing: ontspanning en focus op onderdelen van houding en beweging. Door de focus ontstaat ruimte om nieuwe verbindingen in hersens aan te maken zodat de geoefende bewegingen geautomatiseerd worden. Na inspanning volgt ontspanning. Rust zorgt voor ruimte om te reflecteren.

Nieuwe kennis opdoen

Dus: ons bedrijf kent nu drie kernwaarden: beweging, rust en groei.  We nemen nog een belangrijk besluit:  alle bedrijfsactiviteiten worden buiten, in de natuur, uitgevoerd. Buiten bewegen bevordert creativiteit, verhoogt de arbeidsvreugde en verschaft allerlei mooie aanknopingspunten en metaforen.

Ik vind dat ik onvoldoende kennis en ervaring heb om direct te starten. Daarom ga ik weer naar school. In september ben ik gestart bij NOAM om mijn coachingsvaardigheden aan te scherpen. Vanaf dag 1 progressiegericht werken: kleine stukjes en beetjes theorie en direct oefenen – en feed back geven/krijgen. En buiten huiswerk-wandelen. Ongeveer in dezelfde periode volg ik de instructeurstraining CHI running.
Er zijn opmerkelijke overeenkomsten tussen de 7 Stappen methode van NOAM en de CHI methodiek: luisteren, waarnemen, geduldig doorvragen, het voorbeeld geven, aansluiten, leren van eerdere successen, progressie benoemen en zoeken naar nieuwe groei- of ontwikkelmomenten met daaraan gekoppelde trainingsopdrachten. En: de klant/leerling bepaalt het tempo en doet het eigenlijke werk.
CHI leren is het bewegingssysteem in jouw lijf en tussen jouw oren zien te krijgen.

De  video van Coert Visser  geeft een mooi beeld van hoe de progressiespiraal werkt.

Ik heb geleerd dat alleen progressie maken in kleine stapjes. Met vallen en opstaan leren hoe het moet. Het liefst met de hulp van een ervaren en deskundige coach die jou helpt kritisch naar jezelf te kijken en het opnieuw te proberen. 

Wij helpen mensen in beweging te komen in hun hoofd of met hun lijf of allebei. Met onze coaching die is gericht op groei in kleine stapjes. Wil je meer weten over onze trainingen of coach trajecten? Bel 0646511373 of stuur een mail naar jajaeyeopeners@gmail.com

Hardlopen zonder ademhaling kan echt niet!

Hardlopen is naast ontspanning en plezier halen uit de natuur een kwestie van efficient bewegen. Looptechniek en conditie spelen daarbij een cruciale rol. Veel mensen onderschatten hun ademhalingstechniek, terwijl geen spier beweegt zonder voldoende zuurstof. Trainen op ademhaling is dan ook een must: ook lucht in- en uitademen kost energie. Een goede techniek kost minder energie!

Er zijn talloze artikelen en boeken geschreven over ademhaling. Een van mijn favorieten is het boek ‘Verademing’ van Koen de Jong en Bram Bakker. Vanuit zijn organisatie Sportrusten trekt Koen de Jong langs stad en land om bij scholen, verenigingen en bedrijven zijn ideeën en technieken op een beeldende wijze te onderrichten. Bezoek zo’n bijeenkomst want  zijn verhaal is helder en de oefeningen makkelijk te leren. Het boek koop je voor een luttel bedrag om achteraf te lezen.   Alle info op  de website van Sportrusten

André